Ga naar de inhoud
Klantcase

Naast de Rotterdamse Erasmusbrug staat de Hoge Erasmus, een woontoren met aanpalende parkeergarage annex kantorencomplex. De bewoners van de toren beschikken over afgescheiden garageboxen in de parkeergarage. Zij wilden graag laadinfrastructuur aanleggen. VVE Laadloket stelde een laadplan op en ondersteunde bij de selectie van een leverancier, terwijl de VvE mogelijke showstoppers tackelde.

Het complex De Hoge Erasmus bestaat uit een 90 meter hoge woontoren en een gebouw met kantoren en een parkeergarage, gelegen naast de noordelijke oprit van de Erasmusbrug in Rotterdam. De woontoren, een van de hogere van Rotterdam, telt 68 appartementen, verdeeld over 28 verdiepingen. Via een fysieke verbinding hebben de bewoners vanuit de woontoren rechtstreeks toegang tot het parkeergebouw, waar ook een deel van de kantoren is gevestigd. In deze garage zijn in totaal 360 parkeerplaatsen. Een deel hiervan is voor medewerkers en bezoekers van de kantoren. Op de begane grond en de eerste en tweede verdieping bevinden zich ongeveer 120 parkeerplaatsen in ruim 90 afgescheiden garageboxen. Deze zijn vrijwel allemaal bestemd voor de bewoners. Een aantal bewoners heeft meerdere boxen en/of boxen met meerdere parkeerplaatsen.

Notificatieregeling

Onder de bewoners van de 68 woningen gingen in 2021 stemmen op om zich te oriënteren op de aanleg van collectieve laadinfrastructuur, zegt huidig bestuurslid Peter Vollebregt. “Urgentie ontstond toen wij hoorden over de aanstaande notificatieregeling, wetgeving waardoor individuele leden van een VvE een zelfgekozen laadpaal kunnen plaatsen, zonder dat de VvE daarin zeggenschap heeft. Dit zou een systeem met loadbalancing kunnen bemoeilijken of zelfs verhinderen en ook de brandveiligheid niet ten goede komen.”

Splitsing

Bij de start van de bouw in 1999 zijn de VvE’s opgericht, bestaande uit twee hoofdsplitsingen en drie ondersplitsingen. Een van die ondersplitsingen is de VvE parkeerplaatsen. Daarin heeft de eigenaar van de kantoren ongeveer 40% van de stemmen; de eigenaren van de woningen bezitten samen de overige circa 60%. De eigenaar van de kantoren stemde in met de wens van de bewoners – en later ook met het concrete voorstel.

Showstoppers

Het vorige bestuur van de VvE Parkeren, waar Vollebregt geen deel van uitmaakte, gaf daarop VVE Laadloket opdracht om de huidige en toekomstige behoefte aan laadpalen in de VvE Parkeren in kaart te brengen. “Uit die enquête bleek dat een meerderheid van de leden voorstander was van het verwezenlijken van de mogelijkheid tot het plaatsen van laadpalen in de eigen parkeerboxen”, zegt Vollebregt. Nadat het rapport van VVE Laadloket was opgesteld, in april 2022, trad een geheel nieuw bestuur aan. Vervolgens duurde het bijna anderhalf jaar voor de volgende stap richting aanleg werd genomen. Vollebregt: “Wij stonden voor de uitdaging om een goed werkende en toekomstbestendige laadfaciliteit voor te stellen aan de leden, en zeker te stellen dat noch de brandweer, noch de verzekeraar, noch de leverancier, noch de transporteur van elektra showstoppers zouden opwerpen.”

Brandgevaar

“De Veiligheidsregio Rijnmond heeft van de brandveiligheid van parkeergarages in haar gebied een speerpunt gemaakt”, vervolgt Vollebregt. “In ons gebouw moeten ingrijpende werkzaamheden worden verricht en voorzieningen worden getroffen om te voldoen aan de wettelijke eisen van brandveiligheid. Er is bovendien veel te doen over de gevolgen van accubranden van stekkerauto’s in afgesloten ruimten. Wij wilden voorkomen dat er voorzieningen zouden worden geëist die het project technisch of financieel onhaalbaar maakten.”

Capaciteit

Er werd een commissie Laden opgericht, waarin twee VvE-leden en bestuurslid Vollebregt zitting namen. Deze commissie zocht contact met de Brandweer. “Iedere eigenaar heeft zijn eigen vaste box of boxen”, zegt Vollebregt. “Wij konden dus niet, zoals de brandweer het graag ziet, alle laadpalen bij de ingang van de garage concentreren. De laadpaal dient immers in de box van de eigenaar geplaatst te worden. Gelukkig bleek dit geen probleem, zolang de volledige installatie kon worden uitgeschakeld door middel van een noodknop bij de ingang van de garage.” Ook contacteerde de commissie de verzekeraar om te checken of de polisvoorwaarden of premie zouden wijzigen als het laadplan werd gerealiseerd, en de transporteur van elektra om te peilen of er nu en in de nabije toekomst voldoende capaciteit is om de auto’s van de bewoners te laden. Beide partijen gaven groen licht (lees hier meer over hoe verzekeraars aankijken tegen laadinfrastructuur).

Eenheid van laadpalen

De volgende stap was het opvragen en beoordelen van offertes van leveranciers. Deze stap werd uitgevoerd door VVE Laadloket die ook de commissie Laden hieromtrent adviseerde, waarna de commissie Laden de aanbieders uitnodigde voor een kennismaking en na de nodige finetuning één leverancier aanbeval bij het VvE-bestuur. Het bestuur nam het advies over en legde dat tijdens de ALV van november 2023 voor aan de leden, die unaniem akkoord gingen met het voorstel. “Onderdeel van het voorstel was het aanleggen van een ringleiding waarop iedere individuele eigenaar van de parkeerplaatsen op de begane grond, eerste en tweede verdieping een laadpaal kan laten aansluiten, zoals het besluit van de VvE voorschrijft. Alle laadpalen en het systeem moeten immers onderling met elkaar communiceren om loadbalancing te verwezenlijken. De VvE koos, conform het advies van VvE Laden, voor EV Style als aannemer voor het aanleggen van de ringleiding en leverancier van de laadpalen. EV Style voert laadpalen van Zaptec. Het plaatsen van andere laadpalen of infrastructuur is krachtens het huishoudelijk reglement niet toegestaan.”

Korting

Ten tijde van de installatie van de ringleiding, begin 2024, hadden 16 bewoners aanvragen ingediend om een laadpaal te installeren. Bewoners die de laadpaal lieten installeren tijdens het aanleggen van de ringleiding kregen korting. “Het aantal laadpalen is nu, inmiddels een jaar later, met 30% verhoogd, en we verwachten dat het aantal verder zal toenemen.” Vollebregt is zeer te spreken over de dienstverlening van VVE Laadloket. “Danny Gorter was goed bereikbaar, deskundig en communicatief. In de VvE-vergadering waarin het besluit is genomen om de aanleg van de ringleiding definitief te gunnen en de aanbieder is bepaald, was Danny aanwezig. Hij heeft een presentatie gegeven en vragen van de leden beantwoord. Ik kan VVE Laadloket aanbevelen wegens zijn onmisbare kennis die de VvE niet heeft, zijn heldere communicatie en zijn duidelijke adviezen. VVE Laadloket begrijpt goed wat er speelt binnen een VvE en kent haar noden.”

Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kan helpen met laadinfrastructuur? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een offerte aan.

Blijf op de hoogte

Meer over het traject van VVE laadloket?

Plan een kennismaking in

Vraag vrijblijvend een offerte voor oplaadpuntenadvies aan

vraag een offerte aan

VVE Laadloket © 2025 alle rechten voorbehouden