VvE’s die laadpalen hebben gerealiseerd op de stroomaansluiting (CVZ) van de VvE lopen tegen de heffing van dubbele btw aan op de laadkosten. De VvE betaalt namelijk btw over de stroom die naar de laadpalen gaat en vervolgens rekent de CPO af met de gebruikers van de laadpalen. De CPO moet daar btw over heffen. Vervelend, want de laadpaalgebruiker kan hierdoor tussen de 100 en 200 euro per jaar duurder uit zijn.
Btw-administratie voorkomt dubbele btw
Een VvE is btw-plichtig, voor het laadsysteem. Voor de overige zaken is een VvE niet btw-plichtig. VVE Laadloket kan deze btw-administratie voor u volledig uit handen nemen, zodat de VvE de btw op de investering terugkrijgt én de elektrische rijders binnen de VvE profiteren van een btw-voordeel doordat het dubbele btw-probleem (btw-cumulatie) volledig is opgelost.
De voordelen:
-
Leden die elektrisch rijden en laden binnen de VvE zijn verlost van de heffing van dubbele btw. Dat scheelt honderd tot honderden euro’s per jaar.
-
De VvE kan de btw op de investering van de basislaadinfrastructuur terugvorderen tot vijf jaar na de realisatiedatum!
Hoe werkt het?
- VVE Laadloket vraagt voor de VvE het btw-nummer aan en regelt de btw-administratie in voor de VvE.
- De VvE stelt een nieuwe en lagere prijs in per kWh op de laadpunten, omdat er geen btw hoeft te worden gerekend.
- Wij vorderen voor de VvE de btw terug op de investering van het laadsysteem.
- Elk kwartaal verzorgen wij voor de VvE de btw-administratie en de aangifte. Dit heeft alleen betrekking op het laden, niet op andere in- en uitgaven van de VvE.
- De VvE krijgt elk kwartaal de aangifte digitaal toegezonden en moet deze goedkeuren.
- Na de aangifte ontvangt de VvE de teruggevorderde btw.
Wat kost het?
- Wij brengen eenmalig 750 euro in rekening om het btw-nummer aan te vragen en de administratie in te regelen
- Laadpaalgebruikers betalen 2,42 cent per geladen kWh.
- Let op, er is een minimaal bedrag van 300 euro per jaar voor deze dienst wanneer er minder dan 15.000 kWh per jaar wordt geladen. Het is al snel voordelig. Bijvoorbeeld wanneer er binnen VvE meer dan 4 laadpunten zijn die gemiddeld 1.500 kWh per jaar laden.
Wat levert het op?
De VvE krijgt de betaalde btw terug over het realisatiebedrag van basislaadinfrastructuur en de leden die een laadpaal hebben betalen geen dubbele btw. Voor zowel de VvE als de leden is er winst te behalen.
Aan de hand van dit voorbeeld kunnen we het laten zien.
- Een middelgrote VvE met 60 parkeerplaatsen en 8 laadpunten heeft een investering gedaan van 30.000 euro incl. btw voor het laadsysteem.
- De VvE betaalt 30 cent voor de stroomkosten. Om dit te ontvangen is de prijs aan de laadpaal 36 cent, omdat de CPO btw moet afdragen.
- De leden van die 8 laadpunten laden gemiddeld 1.500 kWh per jaar tegen 36 cent incl. btw per kWh.
- De VvE besluit gebruik te maken van de btw-dienst van VVE Laadloket. De nieuwe prijs per kWh wordt 32,42 cent.
- In dit rekenvoorbeeld moeten we rekening houden met het minimale bedrag van 300 euro per jaar voor deze dienst. De leden laden namelijk gezamenlijk 12.000 kWh.
Het voordeel voor deze VvE
-
De VvE ontvangt 5.207 euro teruggevorderde btw op de aanleg van de basislaadinfrastructuur
-
Leden betalen minder. Het totale voordeel per jaar wanneer er 1.500 kWh geladen wordt is 456 euro over de 8 laadpunten. Gemiddeld is de e-rijder binnen deze VvE 57 euro goedkoper uit.
Ik wil dit voor mijn VvE
Vraag hier het aanbod aan om gebruik te maken van de btw-dienst van VVE Laadloket
"*" geeft vereiste velden aan