Ga naar de inhoud
kennisartikel

Hoe zit het eigenlijk met de verzekering op het moment dat de VvE laadpalen wil aanleggen? Wij vroegen het aan Bart ten Have (senior adviseur VvE Bouw en Vastgoed) en Bert Dikker (senior risicodeskundige) bij Centraal Beheer. Lees hier ons interview met deze specialisten.

Hoe verzeker je een laadpunt binnen de VvE?

Bart licht toe dat de eigendomssituatie hier van belang is. In de meeste gevallen is de parkeerplaatseigenaar ook de eigenaar van het laadpunt, daarmee dan ook verantwoordelijk voor het verzekeren van het laadpunt. Het laadpunt kan dan bij het eigenarenbelang verzekerd worden.
Is het laadpunt wel eigendom van de VvE dan is er vaak ook sprake van een gemeenschappelijk gebruik. Een mail naar de verzekeraar met een melding dat er één of meerdere laadpunten zijn gerealiseerd is dan al voldoende en daarmee is het laadpunt dan meeverzekerd in de opstalverzekering. Ontstaat er bijvoorbeeld brand door een defect oplaadpunt? Brand is altijd verzekerd op de opstalverzekering. Informeer altijd even bij je eigen verzekeraar hoe het precies werkt.

Hoe kijkt Centraal Beheer naar laden bij de VvE?

Bart ten Have: “Wij zijn voor de transitie en die is volop gaande. Vroeg of laat krijgt iedere VvE met de laadbehoefte van elektrische rijders te maken. Je als VvE tegen deze beweging verzetten is denk ik niet handig, men moet er juist mee aan de slag. Zeker met de notificatieregeling die volgend jaar wordt ingevoerd. Ga als VvE niet afwachten en neem een proactieve houding aan om te bepalen hoe de laadoplossing eruit moet komen te zien, ook als er nu nog geen laadbehoefte is. Door dit nu met elkaar te bespreken en vast te leggen in een laadplan of het huishoudelijk reglement is de VvE goed voorbereid.”

Preventie

Bij grote wooncomplexen waar laadpunten worden aangelegd maakt Bert als risicodeskundige een preventierapport na zijn bezoek. In dit rapport wordt geschetst welke risico’s er zijn en welke maatregelen de VvE kan (of moet) nemen om onder andere de (brand)veiligheid te borgen. “Voor ons is het van belang dat de preventie haalbaar is. Je kan heel ver gaan, maar het moet wel haalbaar zijn om de aanbevelingen op te volgen. De brandweer beveelt bijvoorbeeld aan om de laadpunten bij de in- of uitgang van een parkeergarage aan te leggen. Dat is vaak niet realistisch. Bewoners hebben een parkeerplaats toegewezen gekregen. Dat kan je niet zomaar op de kop gooien, omdat er een laadpunt bijkomt. Het is vervolgens aan de VvE om met de maatregelen aan de slag gaan. Maar wie zit er nu te wachten op een onveilige situatie? Zoals ik ernaar kijk, staat een veilige (woon)situatie voorop”, aldus Bert Dikker.

Zijn er extra eisen vanuit de verzekering bij VvE laadpunten?

Het kan zijn dat er vanuit de verzekering al bepaalde eisen op het gebied van elektrische installaties zijn afgesproken. Maar elke VvE moet er goed op letten dat de aanleg van de laadpunten gebeurt volgens de huidige wet- en regelgeving. Zeker voor parkeergarages is dit extra belangrijk en daar gelden aanvullende eisen vanuit bouwregelgeving Een van die eisen is een centrale afschakeling van de laadpunten met een noodknop. “Wat ons betreft, is een collectieve laadoplossing de manier om dit goed te organiseren. Het individueel aanleggen van laadpunten maakt het uitvoeren van deze maatregel niet makkelijk en bovendien kan het verrommeling geven in de parkeergarage, bekabeling en aansluiting in de centrale meterkast van de VvE.”, aldus Bert en Bart.

Zijn er nog meer tips voor laden binnen de VvE?

Bart: “Eigenlijk is de bewustwording de belangrijkste. Wees je ervan bewust dat de transitie naar elektrisch vervoer gaande is en wees voorbereid op de verandering die dit met zich meebrengt. VvE’s met een eigen parkeergelegenheid doen er goed aan om een collectief laadplan te maken hoe de laadpunten er (op termijn) moeten komen en de veiligheid geborgd is.
Bert: ”Let er tijdens de realisatiefase op dat de installateur de laadpunten volgens de wet- en regelgeving gaat aanleggen en vraag om een opleverdocument. Met dit document kan de installateur aantonen dat de installatie aan de gestelde normen en eisen voldoet.

Blijf op de hoogte

Meer over het traject van VVE laadloket?

Plan een kennismaking in

Vraag vrijblijvend een offerte voor oplaadpuntenadvies aan

vraag een offerte aan

VVE Laadloket © 2024 alle rechten voorbehouden