Al in 2013 had de VvE Hof van Sint Jan in hartje Utrecht afspraken gemaakt over aanleg van laadpunten. Het bestuur moest elk plan zien en goedkeuren, onder meer om de veiligheid te borgen. Maar de notificatieregeling die in 2023 ingaat, maakt zulke afspraken onmogelijk. VvE-bestuurslid Theo van der Meer schakelde VVE Laadloket in voor een laadplan. Inmiddels is de laadinfrastructuur geïnstalleerd en is VvE Hof van Sint Jan klaar voor de toekomst.
In 2013 kocht Theo van der Meer een plugin-hybride auto. Een mede-hofbewoner in het complex vlak naast Janskerkhof in Utrecht kreeg er ook één. Beiden hadden natuurlijk de wens om die thuis op te kunnen laden, in de parkeergarage onder het afgesloten hofje van het complex. Daar zijn 40 parkeerplekken, in handen van 30 eigenaren. ‘We gingen er volledig blanco in destijds’, vertelt Van der Meer. ‘We hebben de beschikbare capaciteit door laten rekenen; met de bestaande meterkast zouden er tien auto’s tegelijk kunnen laden. Dat was nog voor het Tesla-tijdperk. We hebben met de VvE afgesproken dat iedereen die een laadpunt wil, een erkend installatiebedrijf om een plan moet vragen en dat ter goedkeuring moet voorleggen aan de VvE. Er leefden namelijk zorgen onder bewoners over de brandveiligheid. Die komen geregeld, dus ik heb me daar als bestuurslid van de VvE’s van het wooncomplex en van de parkeergarage regelmatig in verdiept. Maar het is me nooit gelukt om de zorgen helemaal weg te nemen. Ik ben geen expert.’
Wakker
In 2020 las Van der Meer over de notificatieregeling die in 2023 wordt ingevoerd. Die maakt dat bewoners die een laadpunt willen aanleggen, geen toestemming meer nodig hebben van de VvE, maar alleen nog hoven melden dat ze dit van plan zijn. ‘Dat betekent dat wij als bestuur de plannen niet meer kunnen inzien’, zegt Van der Meer. ‘Toen schoot ik wel wakker en ben ik op zoek gegaan anders ontstaat er misschien een wildgroei aan allerlei soorten laadpalen en kabels in de parkeergarage.’
Stappenplan
Van der Meer zocht online naar manieren om hiermee om te gaan. ‘Toen bleek wel dat ik er maar weinig van af weet. Ik ging op zoek naar partijen die ons konden helpen om dit vorm te geven. Op de website van VVE Laadloket las ik over de mogelijkheid subsidie aan te vragen voor en advies over aanleg van laadinfrastructuur. Toen heb ik mijn gegevens achtergelaten om teruggebeld te worden.’ Het telefoontje liet niet lang op zich wachten, en al snel kwam er een medewerker van VVE Laadloket langs voor een technische schouw. ‘We hadden een kort gesprek aan mijn keukentafel en toen hebben we het gelijk in gang gezet. Wat me meteen aansprak is het stappenplan waarmee VVE Laadloket werkt. Ze nemen ons als VvE aan de hand en onderzoeken de behoefte onder alle leden. Dat inzicht heb ik zelf niet. Ook gaven ze aan dat ze vragen over veiligheid meteen stevig zouden aanpakken. Daar was ik erg blij mee.’
Open vragen
In november 2021 was het eerste contact, in december werd de enquête onder bewoners gehouden. ‘Dat was fijn om bewustzijn te creëren. Iedereen was meteen betrokken.’ In januari leverde VVE Laadloket het laadplan. ‘Daar was ik echt door verrast’, zegt Van der Meer. ‘Inhoudelijk ging het veel verder dan ik had verwacht. Niet alleen was tot in detail uitgewerkt hoe de infrastructuur zou kunnen worden ingericht, ook was er een rubriek opgenomen met open vragen van bewoners uit de enquête. De meeste gingen over veiligheid. Al die vragen werden één voor één behandeld in het plan en nauwkeurig beantwoord. Het was echt een voldragen plan, dat ik direct kon doorsturen aan alle leden.’
Tevreden
In maart 2022 vond de ALV plaats. ‘Daar ging het vooral over de financiële afhandeling. Er waren een nieuwe kabelgoot en een extra kleine meterkast nodig. Die kostten ongeveer 7 duizend euro. Enkele mensen hebben niks met laadpunten en wilden niet meebetalen, maar uiteindelijk is het plan wel afgetikt met een ruime meerderheid. Iedereen was tevreden over het plan, snapte waar de adviezen vandaan kwamen en was gerustgesteld over de veiligheid.’
Geen omkijken naar
In juli hebben de werkzaamheden plaatsgevonden en is het eerste laadpunt aangesloten. ‘Voorheen had elke aansluiting een eigen metertje’, zegt Van der Meer. ‘Die moest ik ieder kwartaal aflezen zodat de beheerder de rekeningen kon opmaken voor de bewoners.’ Dat verloopt nu automatisch, door een professionele partij, Blue Current. Bovendien zitten alle (toekomstige) aansluitingen achter een load balancing system. ‘Dat verdeelt de beschikbare capaciteit al naar behoefte. Een auto die nog 10% lading heeft, krijgt dan meer stroom dan een auto die op 90% zit. Daardoor kunnen we nu daadwerkelijk 10 Tesla’s tegelijk opladen, zonder dure capaciteitsuitbreiding.’ Zo veel elektrische auto’s telt de VvE Hof van Sint Jan op dit moment niet, maar dat zou in de toekomst snel kunnen veranderen. ‘Als een bewoner een laadpunt wil, brengen we hem of haar in contact met installateur MD Services en exploitant Blue Current en dan wordt het geregeld. Als VvE hebben wij er geen omkijken naar.’
Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kunt helpen met laadinfrastructuur? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een offerte aan.