VvE-dienstverlener Tim Bakker, namens Bakker VvE Diensten, merkt dat de bereidheid om laadinfrastructuur aan te leggen toeneemt, maar dat binnen VvE’s vaak zorgen zijn over veiligheid en financiering. In besluitvormingstrajecten werkt Bakker daarom graag samen met VVE Laadloket. “Op een ALV kunnen zij alle vragen beantwoorden en zorgen wegnemen.”
Tim Bakker (36) ziet veel VvE’s van binnenuit. Na een dienstverband van 13 jaar waarin hij werkte als VvE-beheerder begon hij in 2021 voor zichzelf. Vanuit zijn eenmanszaak Bakker VvE Diensten zet hij zich in als extern bestuurslid. VvE’s hebben verschillende redenen om hem in te huren, vertelt Bakker: “Het kan zijn dat er geen vrijwilligers zijn om de bestuurstaken op zich te nemen, of een vrijwillig bestuurslid wil zich niet inschrijven bij de Kamer van Koophandel. In andere gevallen heeft de VvE behoefte aan een bepaalde professionaliteit om ingewikkelde vraagstukken op te lossen.”
Technische haalbaarheid
Het aanleggen van laadinfrastructuur is zo’n vraagstuk. “Ik zie dat veel VvE’s worstelen met dit onderwerp”, zegt Bakker. “Er is veel onduidelijkheid over de technische haalbaarheid. En als het technisch kan, is het dan veilig? Er leeft vaak angst en onzekerheid onder bewoners. Vervolgens is er nog de kwestie van de financiering: wie betaalt wat? Zo ontstaan al gauw ingewikkelde discussies en komt de VvE niet tot een besluit.”
Acceptatie
Toch ziet Bakker ook positieve veranderingen. “Als een aantal jaar terug het onderwerp laadpalen op tafel kwam in een vergadering, dan wist je: dit wordt een lange avond. Nu elektrisch rijden en laden meer geaccepteerd raakt in de samenleving, en dat is ook te merken binnen VvE’s. Meer mensen zien in dat er vroeg of laat laadpalen moeten komen. Maar hoewel de groep voorstanders groeit, blijft er ook altijd een groep mensen die tegen zijn, om verschillende redenen. Het blijft dus een complex onderwerp.”
Aanwezig bij ALV
Bakker is specialist in de bestuurlijke kant van zulke vraagstukken. Hij begeleidt het besluitvormingsproces. De benodigde inhoudelijke kennis heeft hij echter niet, zegt hij: “Het is taaie kost. Daarom maak ik graag gebruik van de kennis en ervaring van VVE Laadloket. Zij brengen de wensen en verwachtingen in kaart om de behoefte nu en over tien jaar in kaart te brengen en stellen een technisch haalbare oplossing voor. Vervolgens kijk ik hoe de VvE dat in de boekhouding goed kan regelen. De grote kracht van VVE Laadloket is, dat zij ook aanwezig zijn op de vergadering om het plan toe te lichten. Zij kunnen alle vragen beantwoorden en alle zorgen wegnemen, zodat er een positief besluit komt.”
Voorstel
De eerste keer dat Bakker met VVE Laadloket samenwerkte, was bij een VvE waar hij was ingehuurd om de vastgelopen besluitvorming over laadinfrastructuur vlot te trekken. De VvE betrof een parkeergarage die voor 50% in handen was van een grooteigenaar en voor 50% van particulieren. “De wens van de eigenaren was om overal laadinfrastructuur aan te leggen, maar de grooteigenaar dacht de komende 25 jaar niet op alle plekken laadpalen nodig te hebben. Daarmee stond de VvE voor de vraag hoe ze dat moesten oplossen en hoe dat gefinancierd moest worden. VVE Laadloket stelde voor om 75% van de garage van infrastructuur te voorzien: volledige dekking in het particuliere gedeelte en 50% in dat van de grooteigenaar. De kosten konden niet uit de reserve van de VvE betaald worden, want dan betaalde de grooteigenaar te veel. VVE Laadloket stelde voor om de aanleg te bekostigen met een voorschot vanuit de VvE; wie een laadpaal laat aanleggen, betaalt de kosten daarvan en een bijdrage aan de VvE voor de infrastructuur. Zo betalen alleen de mensen die een laadpaal aanleggen; mensen die denken nooit een laadpaal te willen, hoeven dus ook niet mee te betalen.”
Oplossing
Dit voorstel werkte Bakker uit. Op de ALV lichtte VVE Laadloket de aspecten van techniek en veiligheid toe. “Er kwamen nogal wat kritische vragen en vooral ook veel zorgen. Die hebben ze allemaal weggenomen. Aan het eind van de avond waren zelfs de meest angstige bewoners akkoord. Je kunt dus rustig zeggen dat ze bij deze opdracht de oplossing hebben aangedragen. Sindsdien heb ik nog twee keer met hen samengewerkt, en dat is goed bevallen. Ook in de toekomst kies ik voor VVE Laadloket, vanwege hun onafhankelijke positie, hun expertise en de prettige samenwerking. Ik kan ze zeker aanbevelen.”