Ga naar de inhoud
Klantcase

Zuiderpoort Residentie in ’s-Hertogenbosch beschikt over 79 parkeerplaatsen. Tot maart 2022 stonden daar welgeteld nul elektrische of plug-inhybride auto’s. Toch vroegen de leden van een van de VvE’s in het complex het bestuur om een toekomstvisie op elektrisch rijden. Die kwam er, met medewerking van VVE Laadloket. De belangrijkste conclusie: voor de komende jaren volstaat een tussenoplossing, in 2027 volgt de grote sprong.

Zuiderpoort Residentie is een markant complex ten zuiden van het centrum van ’s-Hertogenbosch, opgeleverd in 1995. Het bestaat uit twee delen: een complex met 24 appartementen aan de Zuiderparkweg en een complex met 57 woningen aan de Pettelaarseweg, met een toren van bijna 50 meter hoog die de even verderop gelegen Sint-Janskathedraal naar de kroon steekt. In de plint van dit pand zitten negen bedrijfsruimtes. Beide complexen hebben een eigen VvE onder de hoofdvereniging. Daaronder valt bovendien een VvE voor de parkeergelegenheid op het binnenterrein van beide complexen, voluit VvE Carports Zuiderpoort Residentie. Er zijn 79 carports, voorzien van een halfrond dak, die als registergoed deel uitmaken van de meeste woningen.

Compleet beeld

In september 2019 vroeg de ALV van het complex Pettelaarseweg het bestuur om een toekomstvisie op elektrisch rijden. Daarop werd een werkgroep in het leven geroepen met medewerking van de andere VvE. “Het bestuur gaf in september 2020 opdracht aan de werkgroep om een compleet beeld te schetsen van de meest voor de hand liggende weg voor financiering, aanleg en exploitatie van laadinfrastructuur, voorzien van een voorstel tot besluitvorming”, zegt Tjibbe Knol, voorzitter van de VvE Carports Residentie Zuiderpoort. Die opdracht werd in maart 2021 voorgelegd aan de ALV en toen vastgesteld.

78% respons

Laadinfrastructuur is complexe materie, en het bestuur besloot hulp in te roepen. “Wij zijn aangesloten bij belangenorganisatie VvE Belang, die ons op allerlei gebieden ondersteunt”, zegt Knol. VvE Belang en VVE Laadloket zijn partners, en dus besloot Knol contact op te nemen voor advies. En werd VVE Laadloket ingeschakeld voor een VvE oplaadpunten advies. “Rond Kerst 2021 hield VVE Laadloket een enquête onder de leden. Daarop kwam 78% respons, en 71% van de respondenten stond open voor het idee dat de VvE laadpunten mogelijk maakt op de parkeerplaatsen.”

Eigen aansluiting

Op basis van de enquête bracht VVE Laadloket advies uit. Stip op de horizon daarin is dat elke parkeerplek de mogelijkheid krijgt om een laadpunt te installeren. Een obstakel op de weg daarnaartoe is, dat de VvE van de carports geen eigen stroomaansluiting heeft. Bovendien kan er vanuit de beide complexen onvoldoende stroom geleverd worden om alle carports te voorzien. De oplossing die VVE Laadloket adviseerde, was om op korte termijn een laadpaal met twee aansluitingen aan te leggen, en vervolgens een eigen stroomaansluiting met transformatorhuis te realiseren. Verwachte kosten daarvan: 50 tot 70 duizend euro. Van daaruit kan vervolgens een kabel worden getrokken waar bewoners die een laadpaal willen op kunnen aanhaken.

Vertraging

Knol: “Het advies was uitstekend. Het enige waar wij vraagtekens bij plaatsten, was de verwachting dat het aantal elektrische auto’s in de VvE snel gaat groeien. 80% van de bewoners is ouder dan 60 jaar, de gemiddelde leeftijd ligt ergens tussen de 75 en 80. Een aantal van hen rijdt al geen auto meer. Veel verhuisd wordt er niet, en toentertijd bezat geen van de bewoners een elektrische auto. Daarom hebben wij als werkgroep het beoogde tempo wat vertraagd. Onze taxatie is dat we nog enkele jaren toekunnen met de laadpaal met twee aansluitingen, met de optie om daar nog een tweede van aan te leggen als dat nodig wordt. Het aanleggen van de aansluiting, het transformatorhuis en de kabel hebben we voor 2027 op de agenda gezet.” De ALV stemde in maart 2022 met dit voorstel. In oktober 2022 werd de laadpaal in gebruik genomen. De kosten werden betaald uit de reserve van de VvE Carports; in 2023 werd de leden een extra bijdrage van 100 euro gevraagd om deze reserve weer aan te vullen. Sinds het positieve besluit is genomen, zijn er vier auto’s ‘met een stekker’ aangeschaft: twee volledig elektrische auto’s en twee plug-inhybrides.

Subsidie

Volgens Tjibbe Knol was de toegevoegde waarde van VVE Laadloket in het proces groot. “De enquête gaf veel inzicht. Als wij zelf bij bewoners zouden langsgaan, krijgen we lang niet zo veel informatie los. Ook waardevol was de kennis die zij meebrachten: over laadgedrag, over leveranciers, over marktprijzen. Ik ben blij dat we dat niet allemaal zelf hoefden uit te zoeken. De werkrelatie met Danny Gorter heb ik als bijzonder prettig ervaren, er lag snel een goed uitgewerkt rapport. Dat we vanuit onze kennis over de VvE het advies wat hebben bijgeschaafd doet daar niets aan af. We hebben een helder beeld van wat we in 2027 gaan doen. Prettige bijkomstigheid was dat meer dan de helft van de advieskosten werden gedekt door de SEEH-subsidie van 1.500 euro van het Rijk . Ik heb VVE Laadloket van harte aanbevolen aan een vriend, die voorzitter is van een VvE elders in ’s-Hertogenbosch. Zij hebben inmiddels ook een besluit genomen tot aanleg van infrastructuur in hun parkeergarage. Dus tegen andere VvE’s die zoeken naar een betrouwbare partner voor een dergelijk traject zeg ik: gewoon doen!”

Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kan helpen met laadinfrastructuur? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een offerte aan.

Meer over het traject van VVE laadloket

Plan een kennismaking in

Ook aan de slag met een laadplan voor de VvE?

Vraag een offerte aan

VVE Laadloket © 2024 alle rechten voorbehouden