Verduurzamen met de VvE? Stap voor stap!

Veel VvE’s ondervinden problemen om tot een positief besluit te komen over verduurzamingsmaatregelen aan het complex. Dat meldde Nieuwsuur onlangs. VvE’s worstelen met het afwegen van belangen van bewoners, het kiezen van een goede oplossing, de verdeling van kosten en wegwijs worden in het woud van regels en subsidies. Kan dat niet anders?

Het kan lastig zijn om als VvE tot een besluit te komen over verduurzamingsmaatregelen. Voor zo’n besluit dient in veel gevallen minstens twee derde van de leden aanwezig te zijn, waarvan twee derde instemmen. Maar in het besluitvormingsproces zitten talloze obstakels.

Complexe discussie

Neem nu het aanleggen van laadinfrastructuur. Het is lastig om een weg te vinden in de diverse wensen en belangen van bewoners. Sommigen hebben wellicht al een elektrische auto en willen liefst morgen nog kunnen laden; anderen geven aan dat ze niet verwachten ooit elektrisch te gaan rijden – bijvoorbeeld omdat ze verwachten geen nieuwe auto meer te kopen. Wat is dan de rol van de VvE? Moet de VvE hiervoor betalen en zo ja hoeveel? Wat betalen degenen die gebruikmaken van de infrastructuur? Wat kan er en wat mag er in dit specifieke gebouw? Zo belandt de VvE al snel in een complexe discussie en blijft een besluit uit zicht.

Stap voor stap

Gelukkig hoeft het niet zo te gaan. Het helpt bijvoorbeeld enorm om zo’n besluitvormingsproces in duidelijke stappen op te delen. De eerste stap is meteen een hele belangrijke: het in kaart brengen van de wensen van alle VvE-leden. Dat creëert betrokkenheid en geeft een goed beeld van wat er leeft. De volgende stap is onderzoeken wat mogelijk is en wat dat ongeveer kost. Daarna kan er worden nagedacht over hoe die kosten verdeeld worden, en dan is het tijd om leveranciers te selecteren.

Expertise

Een dergelijke stapsgewijze aanpak is vooral effectief als die wordt ingezet en begeleid door een externe partij. Dat is dan ook de gedachte achter de methodiek die VvE Laadloket heeft ontwikkeld om VvE’s te begeleiden naar een positief besluit over laadinfrastructuur en hen te ondersteunen in de selectie van leveranciers. VvE Laadloket kan als onafhankelijke partij informatie inbrengen en neemt de nodige expertise mee. Zo krijgen VvE’s snel zicht op wat er technisch mogelijk en wenselijk is en wat dat kost.

Uiteindelijk levert VvE Laadloket een compleet en toekomstbestendig advies aan de VvE met daarin meerdere scenario’s. Benieuwd hoe dat werkt? Binnenkort bespreken we onze methodiek uitgebreider.

Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kunt helpen met laadinfrastructuur? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een offerte aan.

Ook aan de slag met een laadplan voor de VvE?

Vraag een offerte aan