Ga naar de inhoud
Klantcase

Wie een woning koopt in het blok De Tuinen van Genta in Breda, krijgt daar onlosmakelijk een parkeerplaats bij in de gezamenlijke parkeergarage. De parkeer-VvE besloot collectieve laadinfrastructuur aan te leggen en doorliep een adviestraject met VVE Laadloket. De financiering van het project via het Warmtefonds werd ingediend, maar toen kwam er een kink in de kabel: de RVO verstrekte veel minder subsidie voor de aanleg van laadinfrastructuur dan verwacht. De VvE koos voor een andere manier van financieren, waardoor het project toch doorgang vindt. Waar moet je als VvE rekening mee houden ten aanzien van de RVO-subsidie?

Het project De Tuinen van Genta in Breda ligt op het terrein van de voormalige Genta-sigarenfabriek. Een fabriekspand staat nog overeind en herbergt zeven appartementen; voorts bestaat het project uit een gemeenschappelijke tuin, omgeven door 83 grondgebonden koopwoningen. De laatste woningen zijn opgeleverd in 2023. Aan één van de lange kanten ligt een parkeergarage, direct tegen de rij woningen aan die kant, de zogenoemde spoorwoningen. Op het dak van de garage liggen de terrassen van deze woningen, toegankelijk vanaf de eerste verdieping. De garage telt negentig plekken, die elk onlosmakelijk verbonden zijn aan een van de woningen in het complex. In de splitsingsakte is vastgelegd dat een parkeerplek nooit los verkocht kan worden.

 

Loze leiding

De parkeergarage en de gemeenschappelijke tuin worden beheerd door een VvE. Daarin hebben alle eigenaren van woningen zitting, aangezien zij elk een parkeerplaats bezitten in de garage. De VvE is opgericht voor de oplevering van de woningen. “Vanaf het begin was er binnen de VvE interesse om collectieve laadinfrastructuur aan te leggen”, zegt Teun Dings, bestuurslid van het eerste uur. “De aannemer had de kopers van de spoorwoningen de optie gegeven om een loze leiding aan te leggen naar de parkeergarage, zodat zij een eigen laadpaal konden aansluiten op de eigen meterkast. Sommige bewoners van spoorwoningen hebben inmiddels al een eigen laadpaal, onder andere omdat ze die moesten afnemen als onderdeel van de leaseovereenkomst voor hun elektrische auto.”

 

Noodknop

Bewoners van andere woningen hadden die luxe niet, en dus keek de VvE naar collectieve oplossingen. “Dat moet je gewoon doen in deze tijd”, zegt Dings. “Als bestuur hebben we de taak op ons genomen om dat ordentelijk te regelen, zeker omdat bewoners onder de model-splitsingsakte het recht hebben een laadoplossing te laten aanleggen.” Al gauw bleek dat de materie te groot en complex was om zelf uit te zoeken. VVE Laadloket werd betrokken en organiseerde een enquête en een schouw. Najaar 2023 lag er het oplaadpuntenadvies. Dings: “73% van de bewoners gaf aan collectieve infrastructuur te willen. Er was enige weerstand onder de spoorwoningen, die al hadden betaald voor een loze leiding. Zij wilden dus niet meebetalen voor iets dat zij niet nodig hebben.” De realiteit bleek echter net wat anders, want regelgeving rond brandveiligheid vereist dat de brandweer alle laadpalen in één keer kan uitschakelen met een noodknop buiten de garage. Zonder zo’n voorziening mogen de individuele laadpunten niet gebruikt worden. “Ook de spoorwoningen hadden dus belang bij het aanleggen van een collectieve voorziening”, zegt Dings.

 

Financiering

Een ander heikel punt was de financiering. “Een jonge VvE heeft nog geen vermogen opgebouwd, dus we hadden twee keuzes: iedereen moest een groot bedrag storten, of we moesten financiering zoeken die we gespreid terugbetalen. Het aanvragen van zo’n financiering bleek complexer dan we aanvankelijk dachten. Tijdens de ALV in juni 2024 bleek dat we niet klaar waren om de financiering te formaliseren. We kregen echter wel goedkeuring voor het laadplan en het selecteren van leveranciers.” In het najaar van 2024 werd het leveranciersselectietraject doorlopen en een financiering geregeld via het Warmtefonds. “Dat was procedureel nogal ingewikkeld, omdat ieder lid hoofdelijk aansprakelijk is voor zijn deel. In januari 2025 hebben we een ALV gehouden waarop we alles bij elkaar hadden en vier formele besluiten namen: het goedkeuren van de offerte, het aannemen van de financiering van 43.000 euro, het goedkeuren van de projectbijdrage en het verhogen van de ledenbijdrage om de financiering terug te betalen.”

 

Afwijzing

Met deze vier besluiten op zak kon de VvE de subsidie voor aanleg van laadinfrastructuur aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), groot € 100 per parkeerplaats. Met 90 plekken in de garage had de VvE gerekend met een subsidie van negenduizend euro. Het pakte echter anders uit. “Wij ontvingen een informele e-mail van de RVO”, zegt Dings. “Daarin lieten ze weten dat ze de aanvraag grotendeels gingen afwijzen, omdat de garage niet toebehoort aan een woon-VvE, tenzij we konden aantonen dat we dat wel zijn. Wij hebben daarop de splitsingsakte toegestuurd waaruit blijkt dat elke parkeerplek onlosmakelijk is verbonden aan een woning.” Het mocht niet baten: de subsidie werd afgewezen voor 87 woningen en toegekend voor drie appartementen in het oude fabriekspand.

 

‘Woon-VvE’

Een wonderlijke beslissing, aldus Dings. “De VvE van dat pand vertegenwoordigt zeven appartementen en niet drie. Maar wij denken ook dat de RVO de regels te letterlijk toepast. De subsidie is in het leven geroepen voor koopwoningen zonder eigen oprit, maar met een gemeenschappelijke parkeervoorziening. Het typische geval hiervan is een appartementencomplex waarin elke woning onlosmakelijk verbonden is met een parkeerplaats in een garage onder het complex of iets dergelijks. Als eigenaar zit je dan in de VvE van het appartementencomplex, die ook verantwoordelijk is voor het beheer van de parkeervoorziening. In de subsidieregeling wordt gesproken over een woon-VvE, als voorwaarde voor het toekennen van de subsidie. Nu is dat geen juridische term, maar de bedoeling is duidelijk: de subsidie wordt niet verstrekt aan garage-units die niet verbonden zijn aan woningen.”

 

Conceptueel hetzelfde

“Wij zien onze situatie als randgeval, maar wel duidelijk vallend binnen de geest van de regeling”, vervolgt Dings. “We hebben daarom bezwaar gemaakt tegen de beslissing. In het verleden heeft de RVO een subsidie-aanvraag goedgekeurd van de VvE van een parkeergarage met aparte VvE, onder drie separate torens met elk een eigen VvE. In dat geval oordeelde de RVO dat het weliswaar gaat om een parkeer-VvE, maar dat de onlosmakelijke verbinding aan de woning voldoende onderbouwing vormt voor het toekennen van de subsidie. Ons standpunt is, dat onze situatie conceptueel hetzelfde is. De RVO houdt echter vol dat subsidie alleen kan worden toegekend aan een woon-VvE met bijbehorende parkeerplaatsen. En dus krijgen we geen of slechts een paar honderd euro subsidie.”

 

Wachten

Het besluit van de RVO sloeg een gat van bijna negenduizend euro in de projectbegroting. Daarop gaf het Warmtefonds te kennen dat de financiering niet kon worden toegekend omdat de begroting niet klopte. De VvE heeft vervolgens de ALV van mei 2025 gevraagd om negenduizend euro uit de reserves bij te passen en kreeg daarvoor groen licht. “Dat was spannend, want het aanbod van het Warmtefonds bleef maar een halfjaar geldig, dus tot juni 2024; als we dat niet haalden, zou het hele financierings- en goedkeuringstraject opnieuw moeten. Zoals de zaken nu staan, begint de aanleg eind juni of begin juli 2025. Intussen wachten we op de beslissing op ons bezwaar bij de RVO. Uiteraard hopen we dat we alsnog subsidie krijgen, maar we hebben geen idee waar het op uitloopt. In elk geval is het bedrag hoog genoeg om er al deze moeite in te stoppen. We hopen op het beste.”

 

Bij twijfel contact RVO

De situatie waarin de VvE Tuinen van Genta terechtkwam is natuurlijk erg vervelend. Het is daarom en goed idee om als VvE nauwkeurig te checken of de VvE voldoet aan alle voorwaarden die de subsidieverstrekker stelt. Zoals blijkt uit deze casus, stelt RVO een harde eis voor de verstrekking van de subsidie voor aanleg van collectieve laadinfrastructuur in een gedeelde parkeerfaciliteit: de garage moet verbonden zijn aan een woon-VvE. Om uitsluitsel te krijgen of een subsidie zal worden uitgekeerd, adviseert VVE Laadloket om bij twijfel vooraf contact te zoeken en de casus te bespreken. Zo kom je als VvE niet voor onaangename verrassingen te staan. Daarnaast benadrukken wij dat de subsidie een flinke impuls geef aan de realisatie van laadpunten binnen VvE’s.

 

Reactie RVO

Wij hebben de subsidieverstrekker om een reactie gevraagd die we hieronder hebben gepubliceerd.

RVO betreurt de verwarring die is ontstaan over de toepassing van de SVVE bij De Tuinen van Genta. De SVVE is een regeling waarmee VvE’s, woonverenigingen en wooncoöperaties ondersteund worden bij het verduurzamen van de woningen. Om aanspraak te kunnen doen op de subsidies van de SVVE moeten de woningen daarom onderdeel zijn van de VvE.

Vanaf 2022 is het voor deze groep mogelijk om subsidie te krijgen voor een advies over het aanleggen van laadinfrastructuur. Vanaf 2024 is de installatie van basislaadinfrastructuur toegevoegd aan de regeling. Voor de subsidies voor laadinfrastructuur gelden dezelfde algemene voorwaarden als bij de overige onderdelen van de SVVE.

Een Vereniging van Eigenaars (VvE) die uitsluitend betrekking heeft op parkeergelegenheid komt uitsluitend in aanmerking voor subsidie als uit de akte van splitsing van de parkeer-VvE een duidelijke juridische koppeling blijkt met een wooncomplex (appartementen). Dit houdt in dat de parkeer-VvE expliciet verwijst naar een woon-VvE waarmee zij functioneel en/of juridisch is verbonden. Als de parkeergelegenheid eigendom is van of in gebruik is bij meerdere partijen, wordt de subsidie uitsluitend toegekend voor het aandeel van parkeerplaatsen dat in eigendom is van leden die ook lid zijn van de aan de parkeer-VvE gekoppelde woon-VvE. Andere gebruikers of eigenaren, zoals commerciële partijen of externe bewoners, vallen buiten de subsidiabele doelgroep.

Nieuwe aanvragers van de SVVE-regeling kunnen vooraf contact met RVO opnemen of de website raadplegen, zodat we een eerste inschatting kunnen maken of de beoogde aanvraag binnen de regeling valt.

Blijf op de hoogte

Meer over het traject van VVE laadloket?

Plan een kennismaking in

Vraag vrijblijvend een offerte voor oplaadpuntenadvies aan

vraag een offerte aan

VVE Laadloket © 2025 alle rechten voorbehouden