Klantcase

Onder de woningen van Looiershof in Maastricht ligt een tweelaagse parkeergarage met in totaal 190 plekken, die voor de helft in handen zijn van een aparte VvE ter verhuur door de projectontwikkelaar. VvE Looiershof wilde laadinfrastructuur aanleggen en koos ervoor om dat meteen voor de gehele garage te doen.

Op het terrein van een voormalige vermicellifabriek, naast de oude stadsmuur van Maastricht, op een steenworp van het Vrijthof, ligt het complex Looiershof. Het bestaat uit elf grondgebonden woningen en achtentwintig appartementen, bovenop een tweelaagse ondergrondse parkeergarage met bergingen en 190 parkeerplekken. In 2015 is het project vergund; omdat het complex op een beperkte oppervlakte ligt in een van de oudste stadswijken, bracht de bouw een aantal logistieke uitdagingen met zich mee, waaronder de aanleg van een tijdelijke brug over het nabijgelegen riviertje de Jeker. In 2020 werd het complex opgeleverd.

Belangstelling

Bewoner Jo Nelissen: “Een aantal kopers van de appartementen en stadswoningen wilde al tijdens de bouw laadpunten laten aanleggen. Dat bleek om meerdere redenen toen niet mogelijk. Sindsdien zijn er meer elektrische en hybriderijders bijgekomen. Daarom heeft de VvE in 2022 geïnventariseerd hoe breed de belangstelling was voor laadpunten. Toen bleek dat circa 80% direct of op enige termijn een laadpunt wilde hebben, heeft de VvE een werkgroep ingesteld die de praktische mogelijkheden daarvoor zou verkennen.” Nelissen nam zitting in die werkgroep.

Aaneensluitende parkeerplaatsen

De werkgroep heeft VvE Laadloket in de arm genomen om een haalbaarheidsstudie te verrichten. De uitdaging in het project was dat de eerste laag (-1) valt onder VvE Looiershof; de tweede laag is grotendeels bestemd voor verhuur door de projectontwikkelaar en valt onder een andere VvE. Om de groeiende behoefte van de eigenaren in beeld te krijgen, hield VvE Laadloket in 2023 een enquête onder de eigenaren van de parkeerlaag -1. Nelissen: “Op dat moment hadden tien eigenaren een elektrische auto. Van de 41 respondenten zeiden er 34 interesse in een laadpunt te hebben, oftewel 83% van de respondenten. Op die basis voorspelde VvE Laadloket in hun rapport van mei 2023 dat over 10 jaar 45 van de 96 parkeerplaatsen een elektrisch laadpunt nodig hebben, een kleine helft dus. Relatief veel eigenaren hebben twee of meer aaneensluitende parkeerplaatsen. In de praktijk is de prognose dus dat in de toekomst vrijwel iedere eigenaar een laadpunt zal hebben om één of meer elektrische auto’s op te laden.”

Congestie

Voor de parkeergarage heeft de VvE Looiershof twee grootzakelijke aansluitingen met elk een transportvermogen van 94 kW (3 x 136 A). “VVE Laadloket berekende dat deze capaciteit via een load balancing-systeem voldoende is voor 50 laadpunten”, zegt Nelissen. “Daarmee beschikken wij voor de komende jaren over voldoende capaciteit. Dat is prettig, want uitbreiding van de capaciteit is momenteel niet mogelijk vanwege congestie op het regionale stroomnet.” Het laadplan voorziet in bekabeling door de gehele garage, zodat alle huidige en toekomstige parkeerplaatsen bereikt worden. Nelissen: “VVE Laadloket was vanaf het begin duidelijk dat het verstandig zou zijn om infrastructuur voor de gehele garage in één keer aan te leggen. Zo is alles overzichtelijk ingeregeld en ondergebracht bij één partij. Dat komt de veiligheid zeer ten goede.” De infrastructuur wordt uitgerust met een noodstop-automaat, gekoppeld aan de brandmeldinstallatie en twee noodknoppen, bij de ingang en de uitgang.

Vergunning

Het bestuur van VvE Looiershof legde het laadplan en de kostenraming in juni 2023 voor aan de leden. “Tijdens de ALV waren er veel vragen over brandveiligheid”, zegt Nelissen. “Daarom, maar ook omdat er ook een vergunning vanuit de gemeente nodig is, hebben we een en ander nog eens goed op papier gezet.” Met die belofte gaf de ALV groen licht voor een offerte-uitvraag door VVE Laadloket. In november 2023 besloot de werkgroep de opdracht te gunnen aan Chargepoint. “De definitieve offerte moet ter goedkeuring worden voorgelegd aan de ALV”, zegt Nelissen. “Dit zal in mei 2024 gebeuren, waarbij opnieuw wordt stilgestaan bij brandveiligheid. Indien de meerderheid akkoord is en de vergunning van de gemeente binnen is, kan de aanleg beginnen.”

Expertise

Al met al is Nelissen content met de begeleiding van VVE Laadloket. “Ik begreep dat onze garage erg groot is in verhouding tot de gemiddelde VvE. Bovendien is het beheer in handen van verschillende VvE’s. Maar VVE Laadloket heeft de ervaring en expertise in huis om zo’n traject in goede banen te leiden. Hun rapportage was duidelijk en zeer volledig en dankzij hun kennis van de markt hebben zij een goede offerte kunnen leveren. Ik raad VVE Laadloket dan ook van harte aan, vooral ook omdat zij een onafhankelijke positie hebben.”

Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kan helpen met laadinfrastructuur? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een offerte aan.

Blijf op de hoogte

VVE Laadloket helpt VvE’s met de aanvraag van subsidies