VvE Châtelet in Zeist vroeg advies over laadinfrastructuur aan een niet-onafhankelijke partij. De kostenraming viel hoog uit, waarna de VvE het onderwerp liet rusten. Toen het onderwerp later weer op de agenda kwam, werd VVE Laadloket gevraagd om een presentatie te geven op de ALV. VVE Laadloket berekende dat de aanleg van brandveilige infrastructuur de helft minder zou kosten dan in de oorspronkelijke raming.
Het appartementencomplex van VvE Châtelet in Zeist is gebouwd in 1999 en telt 48 appartementen, waarvan drie penthouses. Die penthouses beschikken elk over twee parkeerplaatsen op naam in de garage, de overige appartementen hebben er ieder één. “Je komt hier terecht als je rust en een zekere luxe wilt”, zegt Hans van Zwieten, voorzitter van de Commissie Verduurzaming van de VvE. “De bewoners zijn 60+, enkelen zijn ruim in de negentig. Het meeste verloop komt van bewoners die overlijden.”
Enquête
Het idee om laadinfrastructuur aan te leggen ontstond in 2022, rond de tijd dat Van Zwieten in het complex kwam wonen. “Bewoners lazen in de krant dat in 2030 geen nieuwe brandstofauto’s verkocht mogen worden, en dat zonnepanelen voordelig kunnen zijn. Om te onderzoeken welke maatregelen voor ons interessant konden zijn, werd een Commissie Verduurzaming opgericht.” De commissie hield een enquête waaruit bleek dat er binnen vijf jaar acht mensen een elektrische auto dachten te rijden en dat er binnen tien jaar zelfs twintig EV’s zouden zijn.
Rendement
Van Zwieten: “Daarmee zijn we vertrokken. Via onze energieleverancier kwamen we uit bij een partij die ons kon voorzien van advies, met subsidie van de overheid.” In het advies werd de aanleg van een ringleiding, bekabeling tot aan elke parkeerplaats en natuurlijk de randapparatuur en software begroot op 50 duizend euro. “Dat is een aanzienlijk bedrag en het zorgde voor veel weerstand”, zegt Van Zwieten. “We hebben het toen laten rusten en hebben de focus verlegd naar zonnepanelen, omdat die rendement voor de VvE opleveren.”
Besluitvorming
Een jaar later pakte de VvE het onderwerp echter toch weer op, vanwege de aanstaande notificatieregeling. “We wilden een veilige basis hebben waarop bewoners laadpalen kunnen aansluiten”, zegt Van Zwieten. “Het leek ons een goed idee om een expert uit te nodigen om de plannen toe te lichten op een informatieavond voor bewoners.” De oorspronkelijke partij kon hen hierin echter niet ondersteunen. Daarop bezochten Van Zwieten en medebewoners op de ledendag van VvE Belang de stand van VVE Laadloket met de vraag of VVE Laadloket kon helpen met de besluitvorming.
De helft
“VVE Laadloket heeft toen het bestaande rapport tegen het licht gehouden”, zegt Van Zwieten. “Op een informatieavond van onze VvE heeft Danny Gorter uitgebreid verteld over wat er bij veilige laadinfrastructuur komt kijken. Ook heeft hij alle vragen van bewoners beantwoord. Zijn conclusie was dat de oorspronkelijke kostenraming veel te hoog was: de oplossing zou zeker niet meer dan 25 duizend euro mogen kosten, de helft van wat de vorige partij had berekend.”
Voornemen gunning
De uitleg en de argumenten van VVE Laadloket hadden een positieve impact op de aanwezigen, zag Van Zwieten. Daarop gaf de VvE opdracht aan VVE Laadloket om offertes op te vragen bij marktpartijen. Op het moment van schrijven zijn het bestuur en de commissie bezig om die te vergelijken, niet alleen qua kosten voor aanleg maar ook op het gebied van aanleg van de laadpalen zelf, de onderhoudstarieven en laadpassen. Van Zwieten: “Ons ideale scenario is om een voornemen tot gunning inclusief kostenplaatje en leverancierskeus voor te leggen aan de ALV. Lukt dat niet, dan vragen we mandaat voor een bepaald bedrag. Onze lijn is dat we een eenmalige bijdrage van 400 euro per appartement vragen waarmee we veiligheid gaan regelen.”
Goed onderbouwd verhaal
Van Zwieten weet niet zeker of er een positief besluit zal komen. “De splitsingsakte stelt dat minstens twee derde van de aanwezigen op de ALV moet instemmen. Sommige bewoners willen mogelijk niet meebetalen, omdat ze zelf geen auto hebben of niet elektrisch willen rijden. Aan de andere kant: de offertes die VVE Laadloket uit de markt heeft gehaald, vielen nog lager uit dan hun kostenraming. Aanleg moet tussen de 20 en 22 duizend euro kosten. Dankzij een nieuwe subsidie gaat daar mogelijk nog eens vijfduizend euro van af. Daarvoor krijgen wij een veilige en toekomstbestendige installatie. Al met al hebben we een goed onderbouwd verhaal.”
Onafhankelijke partij
Terugkijkend op het oorspronkelijke advies is Van Zwieten verbaasd over het enorme prijsverschil. “Ik kan het niet goed verklaren, behalve dan dat VVE Laadloket een onafhankelijke partij is. We hebben geluk gehad dat VVE Laadloket bij wijze van uitzondering het adviestraject in feite overdeed, tegen bescheiden meerkosten. De manier waarop Danny op de informatieavond heel rustig en to the point een compleet verhaal vertelde aan onze bewoners en alle vragen beantwoordde, heeft veel goeds gedaan voor het draagvlak. Al met al zou ik andere VvE’s zeker aanbevelen om met VVE Laadloket als onafhankelijke partij in zee te gaan, zodat je zeker weet dat je geen oor wordt aangenaaid.”
Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kan helpen met laadinfrastructuur? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een offerte aan.