nieuws

Oplaadpuntenadvies subsidie verlengd en nieuwe subsidie voor basislaadinfrastructuur gepubliceerd

Veel VvE’s merken dat de laadbehoefte van leden toeneemt en ondernemen actie om VvE laadpunten te realiseren. Twee jaar geleden publiceerde RVO dan ook de subsidieregeling oplaadpuntenadvies VvE’s. Er is vanaf vandaag veel nieuws te melden, want de subsidie over oplaadpuntenadvies wordt verlengd. En, de eerder aangekondigde subsidie laadpalen vve voor basislaadinfrastructuur is officieel gepubliceerd. Een mooie kans voor VvE’s om laadpunten te realiseren! Hoe zien deze subsidieregelingen eruit en hoe komt de VvE ervoor in aanmerking? In deze blogpost hebben we alle informatie op een rij gezet.

Subsidieregeling oplaadpuntenadvies

Er zijn verschillende subsidies met betrekking tot laadpalen voor VvE’s, zo kunnen ze een subsidie aanvragen om de kosten voor oplaadpuntenadvies vergoed te krijgen. De VvE ontvangt dan 75% van de advieskosten tot 1500 euro. Deze subsidieregeling valt onder de ‘Subsidieregeling verduurzaming verenigingen van eigenaars (SVVE)’ en is verlengd tot 1 januari 2028. Het oplaadpuntenadvies moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

• Een prognose voor minimaal 10 jaar voor de laadbehoefte van de VvE
  • Een aanbeveling voor de borging van brandveiligheid in relatie tot de plaatsing van de laadpunten, als de parkeergelegenheid (gedeeltelijk) is gelegen in een gebouw
  • Een aanbeveling voor de verdeling van de kosten tussen de vereniging en de gebruikers van de oplaadpunten
  • Een aanbeveling voor de benodigde elektrische aansluiting en installatie van een of meer oplaadpunten
  • Een toelichting op de relevante wet- en regelgeving en de wijze waarop die van toepassing is op de aanbevelingen van vooral de bovengenoemde punten

Op het moment van schrijven, is er nog € 165.000 euro subsidie voor oplaadpuntenadviezen beschikbaar die in 2023 worden aangevraagd. Dat betekent dat er nog zo’n 110 VvE’s kans maken op de subsidie dit jaar. De actuele stand van zaken over het beschikbare budget van 2023 is terug te vinden op de website van RVO. Het goede nieuws is dat er voor oplaadpuntenadvies ook vanaf 2024 weer subsidie beschikbaar is t/m 31 december 2027. De exacte details over de openingsdatum en het beschikbare budget vanaf 2024 delen wij na bekendmaking door RVO op deze pagina en in onze nieuwsbrief.

Nieuwe subsidie vanaf 1 januari 2024: subsidie basislaadinfrastructuur

De SVVE subsidieregeling wordt vanaf 1 januari 2024 uitgebreid met een nieuwe subsidie om VvE’s verder te helpen met de realisatie van VvE laadpunten. Hier gaat het om een financiële bijdrage aan de basislaadinfrastructuur voor de laadoplossing. De VvE ontvangt dan € 100 per parkeerplek waarvoor de basisinfrastructuur wordt aangelegd zodat bewoners op deze plekken eenvoudig een laadpunt kunnen laten realiseren. Het gaat dus niet om een financiële bijdrage per laadpunt!

Houd deze pagina in de gaten voor alle informatie over de verlenging van de subsidie voor het oplaadpuntenadvies voor VvE’s en de nieuwe subsidie die voorziet in een financiële bijdrage aan de basislaadinfrastructuur.

Hoe vraag ik de subsidie oplaadpuntenadvies VvE’s aan?

Om in aanmerking te komen voor de subsidie moet u uiteraard uw aanvraag doen voor de geldende sluitingsdatum van de subsidieregeling. Dit heeft u nodig om de subsidie aan te vragen bij RVO:

• Er is eHerkenning (niveau 2+ of hoger) nodig om de aanvraag te doen
  • Adres en contactpersoon van de VvE
  • KvK-nummer van de VvE
  • Bankrekeningnummer (IBAN) van de VvE. De vergoeding wordt uitsluitend overgemaakt naar de VvE.
  • Gebouwgegevens, waaronder de kadastrale gegevens (gemeente, sectie, perceelnummer)
  • Naam en KvK-nummer van het bedrijf dat het advies heeft uitgevoerd
  • De totale kosten van het oplaadpuntenadvies
  • Verplichte bijlagen zijn:
    • Het definitieve oplaadpuntenadvies (dit moet voldoen aan de voorwaarden zoals hierboven beschreven.)
    • Factuur van het bedrijf dat het advies heeft uitgevoerd
    • Betaalbewijs van de VvE. U kunt de subsidie dan ook niet aanvragen voor aanvang van het adviestraject.

Hoe vraag ik de subsidie voor de basislaadinfrastructuur aan?

Ook deze subsidie vraagt u (vanaf 1 januari 2024) aan bij RVO. Er is een aantal voorwaarden:

• U overlegt bewijs dat de VvE een positief besluit heeft genomen over de collectieve laadoplossing van de VvE
  • De VvE overlegt bij de aanvraag een offerte waarbij de installatiewerkzaamheden van de basislaadinfrastructuur zijn beschreven:
    • Elektriciteitsleidingen, leidingdoorvoeren en/of bekabeling. Als een deel van de kabels wordt aangelegd met de laadpunten zelf, dan moeten de leidingen voor de aan te leggen kabels worden beschreven.
    • Voorzieningen voor optimale stroomverdeling en stroomverbruik (slim laden).
    • Centrale manier om oplaadpunten af te schakelen voor brandveiligheid.
    • Datanetwerk voor verbinding met het internet.
  • De VvE vraagt voor realisatie de subsidie aan. De VvE kan voor de toekenning al beginnen met realisatie, maar dat is op eigen risico.
  • De basislaadinfrastructuur moet 1 jaar na de toekenning van de subsidie zijn aangelegd.

Als de subsidie laadpalen VvE is aangevraagd, wordt er een bevestigingsmail gestuurd. Binnen 13 weken wordt per post bekend gemaakt of de subsidie is toegekend aan de VvE.

Subsidie laadpalen VvE aanvraag laten doen door VVE Laadloket

VVE Laadloket kan voor uw VvE beide subsidies aanvragen. Wij beschikken over de benodigde eHerkenning en kennen het aanvraagproces als geen ander. De kosten hiervoor zijn €150 (incl. btw). Dit doen wij alleen voor VvE’s waarvoor wij het oplaadpuntenadvies hebben uitgevoerd.

Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kan helpen met laadinfrastructuur? Plan een gratis kennismakingsgesprek in of vraag direct een vrijblijvende offerte aan.

Blijf op de hoogte

Ook aan de slag met een laadplan voor de VvE?

Vraag een offerte aan