Klantcase

Leden van VvE De Armada in Amsterdam wilden graag laadpunten in de gemeenschappelijke parkeergarage. Tussen 2018 en 2021 deed de VvE zelfstandig onderzoek en werd een oplossing voorgesteld. De ALV bleef echter kritisch. Daarop werd VVE Laadloket ingeschakeld voor een second opinion. Uit dit onafhankelijke advies bleek dat de gekozen oplossing inderdaad de beste was.

De vereniging van eigenaars De Armada bestaat uit zes gebouwen aan het IJ, gelegen in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam. De 127 appartementen en tien bedrijfsruimtes zijn opgeleverd in 1997. Onder de gebouwen en de tuinen ligt een gemeenschappelijke parkeergarage met 93 plekken. Dat alles wordt beheerd door één VvE, met een bestuur, technische commissie en een professionele VvE-beheerder.

Pilot

“Het proces begon in 2018, toen een aantal leden vroeg of de VvE iets kon regelen voor het laden van elektrische auto’s”, zegt Saskia Bekke-Proost, tot voor kort algemeen bestuurslid van de VvE. “Vanuit de gemeente Amsterdam liep destijds een pilot voor VvE’s. Een deskundige kwam in 2019 een presentatie geven over hoe we het konden aanpakken. Dat leverde veel vragen op van onze leden. Over de techniek, over brandveiligheid, over de financiering, noem maar op.”

Werkgroep

Om de vele vragen te beantwoorden, werd een werkgroep ingesteld die verder onderzoek verrichtte en in 2020 deze bevindingen deelde met de ALV. Het was echter nog te vroeg voor een besluit, en de werkgroep kreeg opdracht om een onderbouwd voorstel uit te werken.

Vlakband

“De werkgroep heeft grondig onderzoek gedaan”, zegt Bekke-Proost. “Ze zijn gaan praten met allerlei instanties: netbeheerder Liander, de brandweer, de gemeente, installatiebedrijven enzovoort. Ook hield de werkgroep een enquête onder de bewoners om de behoefte aan een laadinfrastructuur in beeld te brengen, organiseerde een speciale informatieavond voor de leden en beantwoordde tal van vragen.” In 2021 was het onderzoek klaar en werden de resultaten gepresenteerd. “We hadden een plan klaarliggen voor het aanleggen van een vlakband-ringleiding in de parkeergarage.”

Laadpunt van VvE de Armada - VVE Laadloket

Laadpunt van VvE De Armada

Externe expertise

Op voorstel van het bestuur is in de ALV in 2021 besloten om externe expertise in te schakelen voor advies op het juridische, financiële en technische vlak. “Ik heb contact gezocht met belangenorganisatie VvE Belang”, zegt Bekke-Proost. “Op basis van ons splitsingsreglement gaf hun juridische afdeling advies over hoe we de besluitvormingsprocedure konden vormgeven en hoe we konden omgaan met eigendom en kosten. Voor de technische installatie zelf verwezen ze ons naar VVE Laadloket.”

Schouw

Waar VVE Laadloket normaal werkt met een stappenplan, volstond nu een deeltraject. “VVE Laadloket zei dat we ver waren gekomen”, zegt Bekke-Proost. “Er was alleen nog een schouw van de parkeergarage nodig om tot een second opinion te komen over ons plan.” In april 2022 bracht VVE Laadloket advies uit. Het rapport ging in op de verschillende mogelijke laadoplossingen, de brandveiligheid en maatregelen als een noodknop, het belang van een gecertificeerde installateur en de impact van de nieuwe omgevingswet.

Akkoord

In de zomer van 2022 gaf Danny Gorter van VVE Laadloket een toelichting op dit rapport aan de ALV. Met ondersteuning van VVE Belang werd ook een transparant voorstel gedaan voor de juridische en financiële aspecten. De ALV ging akkoord om offertes op te vragen en een keuze te maken welk laadsysteem geïnstalleerd zou worden en door wie.

Installatie

VVE Laadloket vroeg offertes aan bij drie leveranciers voor zowel vlakband als de stervormige variant. In overleg met VVE Laadloket, het bestuur en de TC viel de keuze op vlakband en Zaptec-laadpunten. Dit was ook de voorkeur van de werkgroep geweest. In de zomer van 2023 werd de infrastructuur aangelegd, samen met 16 laadpunten. “Inmiddels zijn het er 18”, zegt Bekke-Proost. “Op basis van de enquête is de verwachting dat het aantal over vijf jaar circa 45 zal zijn.”

Gebruiksovereenkomst

VvE Belang stelde voor de VvE een model gebruiksovereenkomst op met daarin onder meer de kostenverdeling en het gebruiksrecht. “Het laadpunt is eigendom van de eigenaar en wordt geplaatst voor diens rekening en risico op een gezamenlijk deel van de VvE, een muur of kolom, en aangesloten op een installatie van de VvE”, zegt Bekke-Proost daarover. “Alleen als eigenaren akkoord gaan met de voorwaarden in deze overeenkomst, krijgen ze toestemming om een laadpunt te plaatsen.”

Kostenverdeling

De installatie is eigendom van de VvE. “Omdat bewoners zonder parkeerplaats er geen voordeel van hebben, betaalden alleen de parkeerplaatseigenaren mee aan de aanleg van infrastructuur. De eigenaren van een laadpunt betalen alle andere kosten als beheer, onderhoud en netwerkuitbreiding, en uiteraard de kosten van het laadpunt zelf.”

Vertrouwen

Bekke-Proost kijkt terug op een prettige en vruchtbare samenwerking met VVE Laadloket, die het laatste zetje gaf aan het besluitvormingsproces. “Voor de werkgroep was het fijn dat VVE Laadloket hun werk bekrachtigde. Voor het uiteindelijke positieve besluit hielp het dat we zo veel onderzoek hadden gedaan. Bovendien zorgde de aankomende notificatieplicht voor grotere bereidheid om iets te regelen. Misschien hadden we ook de tijd mee. Maar een belangrijke factor in het uiteindelijke positieve besluit was zeker ook dat we onafhankelijk advies hadden ingeroepen, van VVE Laadloket en VvE Belang. Een instantie die kennis en expertise heeft, schept toch een bepaald vertrouwen. Bovendien was het advies duidelijk en werden onze vragen meteen beantwoord. VVE Laadloket was voor ons een betrouwbare partner.”

Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kan helpen met laadinfrastructuur? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een offerte aan.