Met de groeiende populariteit van elektrische auto’s, neemt ook de vraag naar laadpalen voor VvE’s gestaag toe. Bij steeds meer VvE-leden ontstaat de behoefte voor een laadpaal, omdat ze elektrisch rijden of willen gaan rijden. Hoe pakt de VvE met eigen parkeergelegenheid dit aan en waar moet u dan op letten? In dit stappenplan leggen we het uit. En we besteden aandacht aan de uitdagingen voor VvE laadpalen in een parkeergarage, beschikbare subsidies en draagvlak binnen de VvE.

Stap 1: Breng de laadbehoefte in beeld

Om een toekomstbestendig laadplan te kunnen maken is het  belangrijk om de wensen en laadbehoefte van nu en over tien jaar in kaart te brengen van de VvE. VVE Laadloket ontwikkelde hiervoor een methodiek. Met een enquête onder het bestuur van de VvE en de VvE-leden wordt de situatie van de VvE duidelijk, hoe VvE-leden aankijken tegen laadpalen, welke zorgen en wensen er zijn en wat de (toekomstige) laadbehoefte is. De resultaten worden verzameld en daar komt een toekomstbeeld uit. Dit toekomstbeeld is erg belangrijk voor het ontwerpen van de laadoplossing en creëert draagvlak binnen de VvE. De leden en het bestuur hebben immers hun stem kunnen laten horen.

Stap 2: technische mogelijkheden

Na het in kaart brengen van de behoefte met het toekomstbeeld is het van belang om een goed beeld te krijgen van de technische mogelijkheden. Tijdens een schouw op locatie wordt er onder andere gekeken naar de capaciteit van de aansluiting, de meterkast en de parkeergelegenheid voor een optimale en veilige plaatsing. Bij VVE Laadloket wordt de schouw uitgevoerd door een adviseur van VVE Laadloket. De uitkomsten van de onafhankelijke schouw en het toekomstbeeld leiden tot het adviesrapport. Op basis van dit adviesrapport, waarin een concreet ontwerp van de laadpalen is opgenomen met aandacht voor (brand)veiligheid, optimale locatiekeuze, benodigde stroomcapaciteit en verdeling van kosten, kan de VvE een besluit nemen.

Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE verdienen extra aandacht

Als de VvE een inpandige parkeergarage heeft, dan zijn er in het laadplan aanvullende aanbevelingen voor de brandveiligheid. De parkeergarage moet voldoen aan het niveau waarop de bouwvergunning is verleend. Aanvullende maatregelen kunnen van toepassing zijn vanuit het Bouwbesluit. Deze maatregelen zijn afhankelijk van de grootte van de parkeergarage:

• 1.000 m2: Brandmeldinstallatie (BMI)
  • 2.500 m2: BMI + inspectie certificaat
  • 3.000 m2: Brandcompartimentering of gelijkwaardige maatregel

Het bouwbesluit schrijft ook aanvullende eisen voor bij het plaatsen van laadpunten:

• Mode 3 of 4 laden: Dit betekent laden met een gecertificeerd laadpunt en niet meer met een stekker in een regulier stopcontact
  • Noodvoorziening: Er moet een noodknop aanwezig zijn die de laadpunten in één keer kan afschakelen
  • Actuele plattegrond: Er moet een plattegrond zijn met de locatie van de laadpunten en waar de noodvoorziening is gesitueerd
  • Installatie VvE laadpalen: Aansluiten o.b.v. NEN1010

Stap 3: Realisatie van de VvE laadpalen

Na een positief besluit op basis van het adviesrapport is het tijd voor een uitvraag naar de markt om een geschikte leverancier voor de levering en installatie van de laadpalen VvE te selecteren. Bij VVE Laadloket is de marktbenadering en het selectieproces standaard opgenomen in het adviestraject. De adviseur met kennis van de markt is in staat om kwalitatief goede leveranciers voor te stellen met het meest aantrekkelijke aanbod. Na de selectie staat er niets meer in de weg om te starten met de realisatie van de benodigde infrastructuur en VvE laadpunten.

Subsidie laadpalen VvE en oplaadpuntenadvies

Het adviestraject van VVE Laadloket is subsidieproof. Dat wil zeggen dat u in aanmerking komt voor de ‘subsidie voor oplaadpuntenadvies VvE’. De VvE krijgt dan 75% van de advieskosten vergoed tot 1.500 euro.

Onlangs is aangekondigd dat de subsidie voor oplaadpuntenadvies ook na 2023 wordt verlengd en dat er een nieuwe subsidie komt die voorziet in een financiële bijdrage voor de aanleg van de basislaadinfrastructuur. De officiële bekendmaking verwachten wij heel snel. Zodra er meer bekend actualiseren wij direct de informatie op over deze subsidies voor VvE’s op onze website.

Handige link

Meer informatie over de subsidie voor oplaadpuntenadvies VvE?

Bekijk pagina van de RVO

Wat kan VVE Laadloket voor uw VvE betekenen?

Met het oplaadpuntenadvies van VVE Laadloket zorgt de VvE ervoor dat er heldere afspraken worden vastgelegd in een toekomstbestendig laadplan over plaatsing, aansluiting in het hoofmeterkast, brandveiligheid, kostenverdeling en nog veel meer. Zo is de VvE alvast voorbereid op de notificatieplicht laadpalen VvE en kan er ook direct worden overgegaan tot het realiseren van de eerste laadpunten.

Aan de slag met een laadpalen VvE? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een vrijblijvende offerte aan. Het oplaadpuntenadvies van VVE Laadloket is subsidieproof.