blog

Veel VvE’s met een eigen parkeergelegenheid die laadpalen voor de VvE willen realiseren ondervinden vaak problemen om tot een positief besluit te komen. Het afwegen van belangen van bewoners, het kiezen van de juiste (technische) oplossing, de kostenverdeling en wegwijs worden in wet- en regelgeving en subsidies. Het is een complex proces. Met het juiste stappenplan is de kans op een positief besluit voor laadpalen een heel stuk groter.

Stap 1: wensen in beeld en draagvlak creëren

Om een toekomstbestendig laadplan te kunnen maken is het  belangrijk om de wensen en laadbehoefte van nu en over tien jaar in kaart te brengen van de VvE. VVE Laadloket ontwikkelde hiervoor een bepaalde methodiek. Met een enquête onder het bestuur van de VvE en een enquête onder de VvE-leden wordt duidelijk hoe de VvE en de leden aankijken tegen laadpalen, welke zorgen en wensen er zijn en wat de (toekomstige) laadbehoefte is. De resultaten worden verzameld en daar komt een toekomstbeeld uit. Dit toekomstbeeld is erg belangrijk voor het ontwerpen van de laadoplossing en creëert draagvlak binnen de VvE. De leden en het bestuur hebben immers hun stem kunnen laten horen.

Stap 2: technische mogelijkheden

Na het in kaart brengen van de behoefte met het toekomstbeeld is het van belang om een goed beeld te krijgen van de technische mogelijkheden. Een adviseur van VVE Laadloket komt langs voor een schouw. Tijdens dit bezoek op locatie wordt er onder andere gekeken naar de capaciteit van de aansluiting, de meterkast en de parkeergelegenheid voor een optimale en veilige plaatsing. De schouw en het toekomstbeeld leiden tot het adviesrapport. Op basis van dit adviesrapport, waarin een concreet ontwerp van de laadpalen is opgenomen met aandacht voor (brand)veiligheid, optimale locatiekeuze, benodigde stroomcapaciteit en verdeling van kosten, kan de VvE een besluit nemen.

Stap 3: Realisatie van de laadpalen voor de VvE

Na een positief besluit is het adviesrapport geschikt om een uitvraag naar de markt te doen om een geschikte leverancier voor de levering en installatie te selecteren van de laadpalen. Bij VVE Laadloket is de marktbenadering en het selectieproces standaard opgenomen in het adviestraject. De adviseur met kennis van de markt is in staat om een kwalitatief goede leverancier voor te stellen met het meest aantrekkelijke aanbod. Na de selectie kan de schop in de grond om de laadpunten te realiseren.

Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kan helpen met laadinfrastructuur? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een offerte aan.