Ga naar de inhoud
Klantcase

De VvE van appartementencomplex Vordense Beek neemt verduurzaming zeer serieus. Als eerste stap in een breder plan om het complex toekomstbestendig te maken, wilde de vereniging laadinfrastructuur aanleggen. Met ondersteuning van VVE Laadloket werd een oplossing gekozen. Maar toen de contracten waren getekend, werd de CE-goedkeuring van de leverancier ingetrokken. Dankzij de flexibiliteit van alle betrokkenen werd de situatie snel opgelost.

Het appartementencomplex Vordense Beek in Vorden is opgeleverd in 2005. Het bestaat uit twee identieke gebouwen met elk 15 appartementen die elkaar spiegelen. Daartussen ligt een parktuin. Onder die tuin bevindt zich een parkeergarage met 36 plekken. Elk appartement heeft tenminste één parkeerplek in de garage, sommige twee. Naar het complex leidt een oprijlaan met nog eens 16 eigen parkeerplaatsen. Het gehele complex wordt beheerd door een actieve vereniging van eigenaars , die verschillende commissies kent: Interieur, Tuin, Techniek en Uitvoering Energietransitie.

Draagvlak

Die laatste commissie, kortweg CUE, is nog niet zo lang geleden ontstaan uit de zogenoemde Denktank Energietransitie van vier VvE-leden. “Wij waren geïnteresseerd in het toekomstbestendig maken van het complex, met zonnepanelen en laadpunten”, zegt André Oosting, inmiddels voorzitter van de CUE. “In 2021 gaven wij bij het bestuur van de VvE aan dat wij hiermee bezig waren.” Het bestuur reageerde enthousiast en nodigde de denktank uit om op de ALV draagvlak te vinden.

Onafhankelijk adviestraject

Oosting: “De gemiddelde leeftijd in complexen als het onze ligt vrij hoog. Wij wisten niet hoe de overige bewoners tegenover onze plannen zouden staan.” Een artikel over VVE Laadloket in het magazine van belangenorganisatie VvE Belang attendeerde de denktank op de mogelijkheid een onafhankelijk adviestraject te volgen voor de aanleg van laadinfrastructuur. Daar hadden zij wel oren naar, en dus vroeg Oosting een offerte op.

Positief

De samenwerking ging daarna snel van start. Op 31 maart 2022 vond de ALV plaats. Oosting en collega’s schetsten hun plannen en kondigden aan dat de leden spoedig werden bevraagd over hun wensen en bedenkingen rond laadinfrastructuur. “De volgende dag ontving iedereen de enquête”, zegt Oosting. “Op 12 april, nog geen twee weken later, hadden 28 van de 30 bewoners gereageerd. Tot onze verrassing was vrijwel iedereen gematigd positief. Enkelen wilden snel beginnen, de meesten waren enigszins afwachtend, maar niet afwijzend.”

Subsidie VvE

Aansluitend voerde VVE Laadloket een schouw uit van de parkeergarage; in juni volgde een uitgebreid advies over het aanleggen van laadinfrastructuur. Met dat advies in de hand vroeg de denktank de RVO-subsidie aan. Vervolgens, in oktober, werd het plan voorgelegd aan het bestuur. “Daarbij kwamen twee vragen op”, zegt Oosting. “Hoe financieren we het, en wie vertelt het verhaal in de ALV?”

Expert

Uiteindelijk stelde de penningmeester voor om de VvE een lening te verstrekken uit het reservefonds en die in 15 jaar terug te betalen. Oosting: “Het had de voorkeur van het bestuur om een onafhankelijke expert het woord te laten voeren in de ALV. Daarom nodigden we Danny Gorter van VVE Laadloket uit voor het inhoudelijke deel. De penningmeester zou vervolgens de financiering toelichten.”

Unaniem

Zo gezegd, zo gedaan. Gorter besprak brandveiligheiddigitale veiligheid, verzekeringsaspecten, de financiële verantwoording en de notificatieregeling. Toen werd het tijd om te stemmen. Oosting: “Tot onze grote verbazing waren 29 van de 30 leden akkoord. Er was geen tegenstem, alleen een twijfelaar; deze persoon wilde er even over nadenken. Na een paar dagen was het besluit unaniem. Dat vinden wij tamelijk uniek.”

Ringleiding

De Denktank Energietransitie werd omgedoopt tot Commissie Uitvoering Energietransitie en kreeg het mandaat om het plan binnen de gestelde grenzen uit te voeren. Die uitvoering begon met de opdracht aan VVE Laadloket om offertes op te vragen voor het aanleggen van een ringleiding. Oosting: “Wij gaven dat graag bij hen in opdracht, want VVE Laadloket kent de markt en weet welke partijen te benaderen met welke vragen.”

Verzekeraar en brandweer

Er kwamen uiteindelijk twee offertes binnen. “Die waren technisch vergelijkbaar, maar één was aanmerkelijk goedkoper. Dat gaf de doorslag. Vervolgens hebben wij overlegd met de verzekeraar en de brandweer. Beide gingen akkoord, waarbij de verzekeraar geen aanvullende eisen stelde en de brandweer de noodzaak benadrukte van een knop buiten de garage waarmee de ringleiding in één keer afgeschakeld kan worden. Daarin was voorzien in het laadplan.”

CE-markering

Toch was het geen gelopen race. De VvE had gekozen voor laadpunten van het Noorse Easee. In maart 2023 besloot een Zweedse veiligheidsautoriteit dat producten van Easee niet voldoen aan Europese eisen; de CE-markering werd ingetrokken. Nederland nam dit besluit over, met de kanttekening dat reeds aangelegde Easee-laadpunten gewoon in gebruik mochten blijven.

Nieuwe overeenkomst

“Wij hebben toen VVE Laadloket gevraagd wat we moesten doen”, zegt Oosting. “VVE Laadloket adviseerde om eerst met de installateur, Vebe, naar een oplossing te zoeken. In goed overleg is vervolgens besloten de contracten te annuleren en een nieuwe overeenkomst te sluiten, voor Charge Amps-laadpunten.”

Dynamic load balancing

Vooruitlopend op de installatie liet de VvE de stroomaansluiting verzwaren van 3×40 naar 3×63. Oosting: “In onze oplossing zit dynamic load balancing. Als er te veel stroom wordt gevraagd, knijpt dit systeem de stroomtoevoer naar alle laadpunten navenant af. Daardoor kunnen wij op deze aansluiting de ingroei van elektrische auto’s opvangen.”

Notificatieregeling

Eind juni 2023 is de ringleiding gelegd. Negen bewoners hebben onmiddellijk een laadpunt geïnstalleerd, waarvan er medio augustus 2023 twee actief zijn. Oosting: “Binnenkort is de notificatieregeling van kracht. Bewoners die een laadpunt willen, hoeven dan geen toestemming meer te vragen aan het bestuur. De basisinfrastructuur ligt er nu, en de VvE heeft v

astgelegd dat bewoners die een laadpunt willen verplicht zijn om een Charge Amps-laadpunt te laten aanleggen. Zo is de veiligheid geborgd en wordt het geen zooitje.”

Leien dakje

Oosting is goed te spreken over de samenwerking met VVE Laadloket. “We zijn fantastisch geholpen. Danny Gorter was altijd vindbaar en bereikbaar. In de ALV heeft hij een goed verhaal gehouden met goede argumenten. Dat heeft veel mensen overtuigd. Met VVE Laadloket ging het hele traject van een leien dakje.” Inmiddels is Oosting met zijn commissie druk bezig met de volgende uitdaging: het plaatsen van 64 zonnepanelen. Met een onafhankelijk adviseur heeft de ALV daarop ook een positief besluit genomen; in november 2023 worden die geplaatst.

Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kan helpen met laadinfrastructuur? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een offerte aan.

Meer over het traject van VVE laadloket

Plan een kennismaking in

Ook aan de slag met een laadplan voor de VvE?

Vraag een offerte aan

VVE Laadloket © 2024 alle rechten voorbehouden