Ga naar de inhoud
blog

VVE Laadloket begeleidt in het opstellen van een laadplan dat past bij de situatie en de behoefte van uw VvE. En wij ondersteunen in het kiezen van een leverancier. Maar als dat allemaal geregeld is, hoe gaat het dan verder? Hoe werkt de daadwerkelijke aanleg, en waar moet u rekening mee houden?

Nogal wat VvE’s hikken aan tegen het aanleggen van gemeenschappelijke laadinfrastructuur. Ja, er zijn genoeg redenen om dat ter hand te nemen, zoals de notificatieregeling en brandveiligheid. Maar hoe krijg je alle neuzen dezelfde kant op?

VVE Laadloket ondersteunt VvE’s met een driestappenplan in het creëren van draagvlak en het opstellen van een toekomstbestendig laadplan. Een flink deel van de kosten van het adviestraject wordt gedekt door een subsidie van het rijk. Dit laadplan is een uitstekende basis voor het uitvragen van offertes aan leveranciers van infrastructuur en laadsystemen. VVE Laadloket ondersteunt hierin en maakt standaard onderdeel uit van het adviestraject. Hier kunt u lezen hoezeer VvE’s ons advies en onze ondersteuning waarderen.

Maar stel nu dat uw VvE tot een laadplan is gekomen en een leverancier heeft geselecteerd: wat dan? We legden een aantal vragen voor aan Paul Möller, Sales Manager bij Chargepoint Europe B.V., producent en leverancier van laadinfrastructuur, laadpalen en een bijbehorend afrekensysteem, om te zien hoe zij het aanpakken.

Hoe komen jullie tot een offerte?

“De basis voor iedere offerte is een laadplan. Dat kan opgesteld zijn door de VvE zelf of een professionele partij, zoals VVE Laadloket. Ook wijzelf geven advies en begeleiden de VvE in de opbouw naar een offerte, gebaseerd op de bevindingen uit het advies van VVE Laadloket. In overleg met de VvE tekenen we het kabeltracé in, inclusief bepalingen over bijvoorbeeld de hoogte van de ophanging. Vervolgens berekenen we de kosten van alle onderdelen: per laadpunt de benodigde hoeveelheid voeding- en datakabels, de kosten voor aanpassingen aan de aansluiting en de meterkast en voor accessoires en backoffice. Zo ontstaat een transparante offerte met alle kosten netjes opgesplitst.”

Wat is de wachttijd nadat de offerte is geaccordeerd?

“Wij produceren onze laadpunten zelf in Nederland en hebben alles op voorraad. Afhankelijk van de grootte en de vorm van het project is de wachttijd op het ogenblik minder dan drie maanden.”

Hoelang duurt de aanleg?

“Dat is afhankelijk van een aantal factoren. De belangrijkste is de grootte van de parkeergelegenheid. Bij een installatie buiten moet vaak gegraven worden, waardoor de werkzaamheden wat langer duren. In een inpandige garage zijn soms al kabelgoten aanwezig, wat de werkzaamheden bespoedigt. In het algemeen duren de werkzaamheden vanaf de eerste plug in de muur tot volledige oplevering meestal één tot drie weken.”

Wie voert de werkzaamheden uit?

“Wij maken gebruik van de kennis van specialisten. Daarom werken we samen met een vaste installateur. Daarnaast hebben wij afspraken met meerdere partijen door het land, die onder onze begeleiding werkzaamheden kunnen verrichten. Wij blijven zelf het aanspreekpunt voor de VvE.”

Moet de hele garage leeg zijn?

“We verzoeken de bewoners altijd de auto tijdelijk elders te parkeren. Als dat niet mogelijk is, verzoeken we hen om minimaal een meter werkruimte te laten tussen de muur en geparkeerde voertuigen. Is de garage krap en is er geen mogelijkheid om buiten te parkeren, dan brengen wij beschermende doeken aan op de auto’s. We kondigen vroegtijdig aan wanneer de werkzaamheden beginnen en wat wij nodig hebben, dus er is ruim gelegenheid om oplossingen te zoeken.”

Gaat het ook weleens mis?

“Wij en onze partners werken zorgvuldig. Tegelijkertijd is onvermijdelijk dat er soms fouten worden gemaakt. Die herstellen we uiteraard. Los daarvan leveren we altijd een installatie waarvan wij geloven dat die werkt. Het is een keer voorgekomen dat de gsm-verbinding met de backoffice van een installatie niet sterk genoeg was vanuit de garage. Toen hebben wij een 4G-router met extra antenne buiten de garage aangebracht. Dat is ons risico.”

Hoelang duurt de stroomonderbreking?

“De gemeenschappelijke stroomvoorziening (CVZ) wordt slechts kort onderbroken en wij kondigen ruim van tevoren aan wanneer dat zal zijn. Wij zorgen dat de gehele installatie gereed is voordat wij deze aansluiten. Tot dat moment is er dus geen onderbreking van de stroomvoorziening in de gemeenschappelijke ruimtes. De onderbreking duurt circa 45 minuten. Alleen gedurende die tijd zullen liften, gemeenschappelijke verlichting en dergelijke niet werken. We vinden het belangrijk dat bewoners zo min mogelijk hinder ondervinden.”

Voeren jullie elk laadplan uit?

“Nee, wij kijken altijd kritisch naar de voorgenomen veiligheidsmaatregelen. Zo verkopen wij geen laadinfrastructuur als een VvE geen noodstopvoorziening in de garage wil aanleggen om de stroomvoorziening af te schakelen. Als zulke maatregelen wel zijn voorzien, gaan wij graag aan de slag om een veilige installatie aan te leggen. Persoonlijk heb ik dan liever honderd elektrische auto’s in mijn parkeergarage dan tien brandstofauto’s.”

Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kan helpen met laadinfrastructuur? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een offerte aan.

Blijf op de hoogte

Meer over het traject van VVE laadloket

Plan een kennismaking in

VVE Laadloket helpt VvE’s met de aanvraag van subsidies

vraag een offerte aan

VVE Laadloket © 2024 alle rechten voorbehouden