Ga naar de inhoud
Klantcase

Brandon House is een hagelnieuw appartementencomplex. Bewoner Hans den Ouden wilde er graag zijn hybride auto laden, maar hij merkte dat het lastig was om de negen andere bewoners via informele gesprekken op één lijn te krijgen. Daarop schakelde de commissie VVE Laadloket in. Niet lang daarna lag er een positief besluit en werd de laadinfrastructuur aangelegd.

De vereniging van eigenaren Brandon House betreft een gebouw met tien appartementen in Hoofddorp, voorzien van een fraaie rieten kap. Er zijn negentien parkeerplaatsen; de meeste appartementen hebben er twee, behalve de kleinste woning die over één parkeerplaats beschikt. Elk appartement heeft één parkeerplaats onder een carport, en daarnaast op één na een tweede plek zonder overkapping. Het complex is in 2020 opgeleverd. De bewoners zijn tussen de 50 en 80 jaar oud. Het bestuur is uitbesteed aan een externe partij.

Nieuwe auto

Een half jaar na de oplevering van het complex kocht Hans den Ouden zijn appartement in Brandon House van de eerste eigenaar, die inmiddels andere plannen had. Na ongeveer anderhalf jaar richtte hij samen met de twee andere bewoners van zijn verdieping een commissie op die zorg draagt voor het coördineren van onderhoudswerkzaamheden. De drie commissieleden hadden nog meer gemeen, vertelt Den Ouden. “Ik rijd een plug-inhybride en kon zelden laden. Toen ben ik eens rond gaan vragen onder bewoners of zij interesse hadden om gezamenlijk laadinfrastructuur aan te leggen. De twee anderen op mijn verdieping voelden er wel wat voor, want de een heeft een elektrische auto en de ander rijdt hybride.” De overige bewoners reageerden minder enthousiast. “Eén van de bewoners was ronduit tegen. Hij had net een nieuwe auto, het zou zijn tijd wel duren.”

Draagvlak

In november 2022 bezocht Den Ouden de jaarvergadering van VvE Belang, de belangenvereniging voor VvE’s. “Daar was ook een markt met aanbieders van diensten voor VvE’s. Eén van die aanbieders was VVE Laadloket. Ik legde onze situatie uit: ik wil wel maar ik krijg niet iedereen mee. Daarin zijn wij niet de enigen, was het antwoord: binnen VvE’s is dit een groot probleem.” Gelukkig had VVE Laadloket ook goed nieuws, vervolgt Den Ouden: “Zij gaven aan dat zij voor draagvlak zorgen, en dat het in negen van de tien gevallen lukt om tot een positief besluit te komen.”

Toekomst

Den Ouden besprak dit met de overige commissieleden. Die waren enthousiast, en dus legden zij de mogelijkheid om een gesubsidieerd laadpuntenadvies te laten uitvoeren voor aan de ALV van mei 2023. Het voorstel werd goedgekeurd, waarop VVE Laadloket aan de slag ging met de eerste stap van het driestappenplan. “Zij hielden een enquête onder de bewoners om te peilen welke behoefte er nu en in de toekomst is. Bewoners reageerden terughoudend, hoewel velen dachten dat een laadpaal over een jaar of vijf toch wel actueel zou worden voor hen. De meeste bewoners zagen dus het nut wel in van het collectief aanleggen van laadinfrastructuur, om het goed te regelen voor de toekomst.”

Waarde bij verkoop

Vervolgens kwam VVE Laadloket langs voor een schouw. Op basis daarvan schreven zij een uitgebreid oplaadpuntenadvies op maat: een oplossing die past bij de parkeerfaciliteit van Brandon House én de huidige en toekomstige behoeften van bewoners. “Op basis van dat advies ben ik weer met iedereen gaan praten. De meesten stonden er positief tegenover. Een belangrijk argument was dat wie zelf geen laadpaal wil, toch profiteert, omdat de mogelijkheid een laadpaal aan te leggen ook wat waard is bij verkoop van de woning. Laadinfrastructuur aanleggen is dus geen kostenpost maar een investering.”

Offerte

Die boodschap ging rondzingen onder bewoners. Tijdens de ALV van maart 2024 werd het laadplan goedgekeurd met negen stemmen voor. De commissie kreeg mandaat om via VVE Laadloket een leverancier te kiezen en de werkzaamheden te laten uitvoeren. “De offerte betrof het aanleggen van infrastructuur voor onder de carports”, zegt Den Ouden. “Een leiding voor maximaal tien laadpunten dus. De totale kosten bedroegen tienduizend euro. Dat was makkelijk te verdelen onder de tien appartementen. Op de vergadering werd besloten dat het niet handig was om dat uit de VvE-kas te betalen, dus ging iedereen akkoord om zijn deel uit eigen zak te betalen.”

Externe partij

Voorjaar 2024 werd de laadinfrastructuur aangelegd, inclusief drie laadpalen voor Den Ouden en zijn buren op zijn verdieping. “De besluitvorming ging erg soepel”, zegt Den Ouden. “Het hielp dat alle bewoners in de enquête hun bezwaren konden aangeven. Die werden in het oplaadpuntenadvies beantwoord. Zo hoefde er geen eindeloze discussie te worden

Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kan helpen met laadinfrastructuur? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een offerte aan.

Blijf op de hoogte

Meer over het traject van VVE laadloket?

Plan een kennismaking in

Vraag vrijblijvend een offerte voor oplaadpuntenadvies aan

vraag een offerte aan

VVE Laadloket © 2025 alle rechten voorbehouden